„Sudėlioja vertybinį pamatą“, „Primena apie refleksijos svarbą“, „Viskas apie prasmę“ – taip po olimpinių vertybių ugdymo programos (OVUP) mokymų kalbėjo vidurinio ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovai. 20 vadovų iš įvairių Lietuvos miestų atkeliavo į Birštoną, kur dvi dienas šis būrys ugdymo įstaigų vadovų aiškinosi, kokios yra olimpinės vertybės ir kaip jas galima pritaikyti savo veikloje. Ne tik asmeniškai suprasti, bet grįžus į savo ugdymo įstaigas perduoti kitiems.
Tobulėjimas, pagarba ir draugystė – olimpinės vertybės, kurių ugdymu Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) iniciatyva formalųjį bei neformalųjį švietimą praplečia tūkstančiai pedagogų ir trenerių visoje šalyje.
Unikalios, Tarptautinio olimpinio komiteto (IOC) sukurtos OVUP mokymai Lietuvoje vyksta nuo 2016 metų. Dar tik pakankamai neseniai mokymai pradėti rengti ugdymo įstaigų vadovams, ne vien tik pedagogams.
„Šiuose olimpinių vertybių ugdymo mokymuose dalyvavo 20 švietimo įstaigų vadovų net iš 10 skirtingų Lietuvos rajonų. Tai dar kartą parodė augantį šios programos aktualumą ir vertę. Ypatingai džiugina tai, kad vadovai į mokymus atvyksta su vis didesne motyvacija. Matyt, juos įkvepia jau mokymuose dalyvavusių kolegų atsiliepimai“, – sakė LTOK Olimpinio švietimo direktorius Kasparas Šileikis.
Pasirinkta pradėti supažindinti su OVUP programa jau pačios aukščiausios grandies vadovus pasirinkta ne šiaip sau. Ugdymo įstaigų vadovų įsitraukimas yra esminis veiksnys programos sklaidai, tiek ir pačių mokytojų įtraukimui.
„Juk būtent vadovai, direktoriai dažnai priima tuos sprendimus, kurie lemia pedagogų dalyvavimą mūsų mokymuose. Tokiu būdu vis plačiau yra skleidžiamos olimpinės vertybės ugdymo procese: pagarba, draugystė ir tobulėjimas tampa neatsiejama mokyklų kultūros dalimi. Kuo daugiau pedagogų įsitraukia į mūsų mokymus, tuo galime labiau būti tikri, kad olimpinis švietimas ir tos vertybės yra vis plačiau diegiamos į mūsų švietimo sistemą“, – argumentavo K. Šileikis.
Į balandžio 28-29 dienomis Birštone vykusius mokymus atrinkta 20 ugdymo įstaigų vadovų ir pavaduotojų iš Plungės, Kauno, Jonavos, Alytaus, Radviliškio, Telšių, Vilniaus, Klaipėdos, Kėdainių, Šiaulių rajono, Alytaus rajono. Norinčiųjų buvo dvigubai daugiau, nei buvo numatyta vietų.
Įvairių teorinių bei praktinių užsiėmimų metu susibūrę dalyviai buvo kviečiami pažinti ir gilintis į neformaliojo ugdymo ir olimpinio švietimo principus ir metodus, mokytis ugdyti vertybes per sportinę veiklą ir fizinį aktyvumą, gilinti OVUP ir olimpinio švietimo edukacinių temų žinias bei analizuoti jau išbandytų OVUP veiklų taikymo ypatumus ir iššūkius.
„Esu labai laiminga, kad galiu dalyvauti šiuose mokymuose. Jie buvo apie esmines vertybes, mano pačios vaidmenį ir santykį su bendruomene. Labiausiai patiko temos apie santykius su žmonėmis per patirtį. Visos tos patirtys atrodo ir nedaug, bet ir daug. Mano mokyklos mokytojai jau yra dalyvavę šiuose mokymuose. Visi išvažiavo su ta emocija, kad tai tikrai geri mokymai. Viskas apie prasmę“, – įspūdžiais apie mokymus dalijosi Alytaus Dainavos progimnazijos direktorė Edita Matulevičienė.
Kita mokymų dalyvė Jonavos Panerio pradinės mokyklos direktorė Irma Karnusevičienė pasakojo, kad jau anksčiau iš kolegų yra girdėjusi teigiamų atsiliepimų apie mokymus. Tai motyvavo išbandyti juos ir pačiai būtent tikslinėje grupėje – susibūrus ugdymo įstaigų vadovams.
„Apie šiuos mokymus sužinojau maždaug prieš metus, kai gavau pirmąjį kvietimą į Palangoje vykstančius mokymus. Turėjome pirmo lygio olimpinių vertybių ugdymo programos mokymus savo įstaigoje, džiaugiuosi, kad tuo metu mums pavyko juos turėti, nes iškart pastebėjau apčiuopiamą naudą. Man, kaip naujam įstaigos vadovui, tai buvo labai svarbu, nes man tai padėjo formuoti kolektyvą, išryškinti tas kolektyvines savybes, lyderystės savybes, bendruomeniškumą dar labiau pajusti ir apčiuopti kolektyve“, – sakė I. Karnusevičienė.
Kalbant apie mokymuose įgyjamas žinias, dalyvės kaip pagrindinius dalykus išskiria savirefleksijos ir vertybinio pamato prasmę.
„Būtent tai man davė šie mokymai ne tik asmeniškai, bet ir visai bendruomenei. Mano pavaduotoja jūsų mokymuose yra dalyvavusi dar šiemet ir minėjo, kad tai labai gerai „prapučia smegenis“, sudėlioja vertybinį pamatą, ką galbūt tu įprastai pamiršti per tą nuolatinį bėgimą. Viską darai metodiškai ir tas svarbias vertybes palieki kažkur šalia, o čia, atrodo, viskas juk labai paprasta“, – sakė Jonavos Panerio pradinės mokyklos direktorė.
Alytaus Dainavos progimnazijos direktorė E. Matulevičienė teigė savirefleksijos praktikas atradusi jau kur kas seniau, bet šie mokymai tik priminė apie jų svarbą kasdienybėje.
„Kai aš maždaug prieš 20 metų pirmą kartą susidūriau su refleksija, tikrai atsimenu, kad išgyvenau labai didelę įtampą savo viduje. Tarsi mes nepratę buvome kalbėti apie tai kaip mes jaučiamės, koks mūsų santykis su kitais žmonėmis. Man reikėjo padaryti viso gyvenimo refleksiją, norint padaryti tą darbą reikėjo savianalizės viso gyvenimo.
Supratau, kad kiekvienos dienos refleksija yra savotiška emocinė higiena. Aš kasdien turiu įvertinti kokia mano buvo diena, buvo daugiau gerų ar blogų dalykų. Manau, kad mokymuose dalyvavusiems žmonėms buvo priminta apie tai, kad šie dalykai ypatingai svarbūs“, – sakė Alytaus Dainavos progimnazijos direktorė.
LTOK vienas pirmųjų pasaulyje OVUP išvertė į savo šalies kalbą ir, pritarus IOC, pasiūlė kelių lygių mokymus Lietuvos pedagogams.
Daugiau informacijos apie OVUP mokymus: https://www.ltok.lt/ovup/
Daugiau informacijos apie programą, elektronines knygas ir registraciją į artimiausius mokymus rasite čia.